Proč investovat s člověkem, a ne s robotem
Co se vlastně skrývá pod pojmy „cena“ a „hodnota“ v investování? Vnímáte obě slova stejně, nebo cítíte rozdíl? Petr Saic se zamyslel nad tématem, o kterém jistě brzy uslyšíme ze všech stran.
Světová investiční legenda Warren Buffet prohlásil, že cena je to, co zaplatíte, ale hodnota je to, co získáte. A měl pravdu.
Na trhu je spoustu technologických zázraků v podobě robotů, kteří jsou schopni vám pomoci bez lidského faktoru. Jenže nic není dokonalé a pokud se podíváme na vlastní investice z pohledu ceny, zjistíme že tak nelze dojít do svého vytyčeného cíle. Největší přidaná hodnota je totiž průvodce celou cestou. Parťák, jenž vám bude hlídat situaci na trhu, upozorňovat na překážky a připomínat vám, kam se ubírá vaše investiční cesta.
Člověk je však v některých profesích dražší než stroj a je pochopitelné, že ne každému se to musí líbit. Například fitness trenér zkrátka stojí víc než video s cvičením na Youtube. Pro někoho jsou výdaje za trenéra vyhozené peníze a zvolí variantu zadarmo, avšak nemůže očekávat, že se mu dostane právě zmíněné hodnoty. Trenér má navíc zkušenosti, umí se do vaší situace vcítit, dohlédne na správné provedení cviků a případně vás i vyhecuje, když to budete chtít vzdát.
Je podstatné určit si, kdy je vhodné sáhnout po stroji nebo využít lidského parťáka. Robot totiž dokáže spoustu věcí simulovat, analyzovat a vypočítat. Ale nedokáže pokládat otázky typu „Jak by vás ovlivnilo, kdyby vám investice klesly o více než 50 %?“. Naprogramovaná aplikace s vámi bude těžko sdílet emoce a brát je v potaz ve finančním plánu. V investicích je neméně důležitý také krizový plán a ten s vámi žádný robot nevymyslí.
Dle Petra je ve finále méně důležité, v jakém nástroji či produktu budete řídit své investice. Zásadní bude pouze to, jak dlouho investujete, zda se držíte svého plánu, zda vytrváte a peníze předčasně nevyberete. A přesně jako zmíněný dohled trenéra je i zde potřeba coaching investičního poradce. Komplexní poradenství v oblasti investic je rozhodně i o diverzifikaci, tedy položit si otázky proč je zrovna daná investice vhodná pro vás a čeho tím docílíte ve vašem životě. Robot s vámi na té cestě zkrátka neumí být. A tak se vracíme na začátek: Co pro vás znamená cena a hodnota?