Změny povinného ručení

Příští rok přinese v oblasti povinného ručení významné změny. Od 1. ledna 2024 bude minimální limit pro pojištění odpovědnosti z provozu vozidla stanoven na 50 milionů Kč. Co toto číslo vlastně znamená a koho se týká?

50/50 znamená, že pokud způsobíte škodu na hmotné věci někomu dalšímu, pojištění vás kryje až do výše 50 milionů korun. To samé platí pro újmu na zdraví druhé osobě. Je však jasné, že i 50/50 může být v některých případech nedostatečné, protože například hromadná nehoda na dálnici může stát ještě víc. A teď si představte, že doposud můžete jezdit s limitem 35/35.

Proces změny proběhne automaticky, řidiči se nemusí sami o změnu starat. Pojišťovny automaticky zvýší limit i ve stávajících smlouvách. Nicméně se doporučuje konzultovat s poradcem a volit spíše střední a vyšší částky od 70 milionů Kč.

Další změna se týká osob, které vůz řídí a nevlastní. Nově má totiž povinnost mít uhrazené povinné ručení provozovatel vozidla, tedy ten, kdo reálně řídí. Doposud nesl tuto odpovědnost vlastník vozu. Například u leasingu odpadá povinnost pojištění společnosti a převádí se na řidiče. Od dubna 2024 by také měla každá pojišťovna na svém webu zveřejnit metodiku výpočtu bonusů řidičů.

Zákon však myslí i na přínos v ohledu digitalizace. Při kontrole policí už nebudete muset mít u sebe tzv. zelenou kartu (neboli bílou kartu) a to přesně od 1.7.2024. Potvrzení o tom, že povinné ručení uhrazené máte si policie dohledá v systému na základě vaší SPZ (registrační značky vozu). Na druhou stranu se zpřísní termíny pro platby pojistného. Pojištění budete muset mít nově uhrazené v den počátku smlouvy s pojišťovnou. Aktuálně se obvykle může platba zpozdit o pár dnů nebo i týden. Příští rok by se vám v tomto případě posunul počátek pojištění až na den, kdy ho uhradíte. Hrozí vám pak jak pokuta, tak i problémy v případě pojistné události.

Za co budete nově platit?

Mezi kontroverzní část úprav zákona jednoznačně patří i to, na jaký typ vozidel se povinné ručení vztahuje. Všichni si představíme motorku či auto. Jenže zákon pojednává o tom, že se bude nově odpovědnost vztahovat i na vozidla nad 14 km/hod s váhou nad 25 kg, a to včetně váhy řidiče. Týká se to tedy elektro koloběžek, golfových autíček a dalších elektro vozítek. Zákon dává výjimku vozíkům pro invalidy, avšak ty nejsou více specifikované. Další výjimka se týká elektrokol, což je minimálně zvláštní…

Technický stav vozidla bude dalším parametrem, který se mění. Když jezdíte například s prasklým čelním sklem a způsobíte nehodu takovou, která s tímto stavem nesouvisí, žádný problém nenastává. Nový zákon však takové situace vyvrací. Příští rok už bude ve stejném případě vaše vozidlo vyhodnocené jako nezpůsobilé a pojišťovna tak bude mít právo neposkytnout pojistné plnění. Kvůli této úpravě však probíhají ve sněmovně stále diskuse a je dost pravděpodobné, že v budoucnu dojde k další úpravě.

Rádi byste si s námi popovídali?

Rádi byste s námi cokoli probrali? Níže nám zanechte vaše telefonní číslo a brzy se vám ozveme!